Wednesday, September 2, 2009

TOM YAM TOK BOMOH

the next day, during iftar at malau i had request my brother in law to make a tom yam.. dia ni mmg jrg masuk dapur, tp sekali dia msk... .... mmg best aaa.. so tg apa lg... layan..

bahan2nyer:
  1. 1/2 ekor ayan di potong kecil2
  2. 5 ulas garlic dihiris
  3. 5 bj tomato dipotong 6
  4. sayur-sayura- ikut suka apa yg ada dlm fridge
  5. daun limau purut 10 helai
  6. serai 4 btg diketuk
  7. 10 bj cabai melaka ditumbuk ( agak2 la kalo x mo pedas)
  8. cuka 3 cmc
  9. gula sikit je
  10. garam agak2

tumiskan garlic dengan sedikit myk

masukkan buah tomato dan lenyek2kan

ghupenya setelah dilenyek

sementara tu rebuskan ayam dgn sedikit air sehingga separuh empuk

pes tomato td kedalam ayam yg direbus

masukkan sayur2an, serai, daun limau purut, cuka, cabai melaka sedikit gula dan sedikit garam

siap untuk dihidangkan...
mmmm... betul2 kaw...
acctly byk lg menu aritu.. kira2 dkt 14 menu.. tp i terlupa amik gambar.. kalo nak tgk jgk.. sila jenguk kat sini ye http://mysweetprincesses.blogspot.com/2009/09/merdeka.html

ini plak activiti bebas sementara menunggu waktu berbuka..

kanak2 bwh umur.. dok layan vcd ler.. apa lg.. kalo x pun.. game ni...

pasangan bahagia tok bomoh... acctly this is my eldest sister. memang bahagia betoi depa ni. anak lapan.. smua bijak pandai.. khusyuknyer menonton tv..

mak... amtara manusia yg paling busy coz terlalu syok smua anak2 blk kg.. tok pun.. tumpang ceria..

mmm.. sapa ni ek.. mcm kenal je.. ini lah manusia yg mengecat umah semasa org dok pulun masak.. muka keletihan, setelah mengecat.. dua biras yg muka mcm nak sama je.. org kata.. bkn i yg kata..

3 comments:

3AS said...

amboi dan dok amik gambaq step by step lagi..Orang yang mengecat tu boleh dok sengih lagi kiranya tak la terlalu kepenatan..:-)

ila said...

k.cik.. he3.. see d leg aaa.. masa ni u dok beristirehat kat depan nu. nak msuk jgk gmbq tu.. tp mcm mendedahkan urat je.. so, cancell...

koxec! said...

masak pe 2?...